Het aanleveren van documenten bij een sociale huurwoning

door | mei 16, 2025

Aanleveren van documenten bij een sociale huurwoning

“Huh, waren mijn documenten niet compleet?”

Mark had na jaren eindelijk een sociale huurwoning aangeboden gekregen. Hij was dolblij en ging samen met zijn zus alle benodigde stukken verzamelen. Er mocht absoluut niets misgaan, het was namelijk zijn laatste maand dat hij in aanmerking zou kunnen komen voor een jongerenwoning. Mark leverde alles op tijd in, en de deadline kwam in zicht. Maar tot zijn grote schrik werd hij per direct afgewezen! Waarom? Omdat hij niet de juiste versie van het uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) had ingeleverd. Hij was hier niet over geïnformeerd en dacht dat hij het juiste document had aangeleverd. Maar een deadline is een deadline, en niet elke woningcorporatie is soepel. Balen dus: Mark is afgewezen. En dit kan iedereen overkomen.  Daarom is het verstandig om bij het aanleveren van documenten altijd iemand mee te laten kijken en daarnaast een dubbelcheck te doen bij de woningcorporatie om zeker te weten dat je alles compleet hebt ingeleverd.

In deze blog zetten we op een rij welke documenten je als jongere moet aanleveren om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning.

Inschrijving bij een platform voor woningzoekenden

Voordat je kunt reageren op een sociale huurwoning, moet je je eerst inschrijven bij een woningzoekendenplatform dat actief is in de regio waar jij graag wilt wonen.Als jongere heb je voor deze eerste stap de volgende gegevens nodig:

  1. NAW-gegevens van jou en de medehuurder (naam, adres, woonplaats) 
  2. Een geldig e-mailadres
  3. Een werkende DigiD

Inkomensverklaring en uitzonderingen voor studenten

Verhuurders willen weten of je inkomen past binnen de grenzen voor sociale huur. Daarom is het aanleveren van een inkomensverklaring (IBRI) van de Belastingdienst meestal verplicht. Deze kun je gratis aanvragen via Mijn Belastingdienst of telefonisch via de Belastingtelefoon.

Let op: Zorg ervoor dat je de inkomensverklaring van maximaal de afgelopen 2 jaar aanvraagt, aangezien woningcorporaties altijd vragen om de meest recente versie.

Voor jongeren die studeren, komt het soms voor dat het opgegeven inkomen (bijvoorbeeld door bijbanen of stagevergoedingen) net te hoog uitvalt voor de inkomensgrens van sociale huur. Wat veel mensen niet weten, is dat sommige woningcorporaties toch ruimte hebben om maatwerk toe te passen.

Ben je voltijdstudent? Dan kun je in bepaalde gevallen een bewijs van inschrijving bij DUO meesturen om aan te tonen dat je studeert. Sommige corporaties houden hier rekening mee en kunnen besluiten je toch toe te laten, ondanks een iets te hoog inkomen.

Let op: Niet alle woningcorporaties accepteren een DUO-inschrijving als alternatief. Informeer dus altijd bij je woningbouwcorporatie.

Recente loonstrook of uitkeringsspecificatie

Naast de inkomensverklaring vragen veel woningcorporaties om drie recente loonstroken of uitkeringsspecificaties. Meestal wordt de inkomensverklaring of een DUO-inschrijving gebruikt als basis voor de toetsing van je inkomen.

Let op: Als je als student merkt dat je inkomen in het verleden te hoog was voor een sociale huurwoning, maar je inkomen inmiddels is gedaald, zorg dan altijd dat je dit aangeeft bij de woningcorporatie. Ze kunnen dan de toetsing doen met aanvullende informatie, zoals je recente loonstroken of uitkeringsspecificatie. 

Verhuurdersverklaring

Sommige woningcorporaties vragen om een verhuurdersverklaring: een bewijs dat je goed hebt gewoond in je vorige woning, bijvoorbeeld zonder huurachterstand of overlast. Dit is echter niet altijd verplicht. Als je bijvoorbeeld nog bij je ouders woont, hoef je geen verhuurdersverklaring aan te leveren. In dat geval kun je de verklaring gewoon weglaten.

Identiteitsbewijs

Een geldig paspoort of identiteitskaart is altijd nodig. Een rijbewijs is meestal niet voldoende, omdat daar geen BSN op staat.

Uittreksel uit de Basis Registratie Personen

Woningbouwcorporaties vragen vaak om een recent uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Dit document bevat belangrijke informatie zoals je adresgeschiedenis en gezinssamenstelling.

Let op: Er bestaan verschillende soorten uittreksels. Zorg er dus altijd voor dat je het juiste type uittreksel hebt aangevraagd voordat je het inlevert!

Twijfels over je documenten? Floqz biedt ondersteuning!

Heb je vragen over hoe je je documenten verzamelt of waar je ze moet aanleveren? Neem dan direct contact op met het woningplatform of de woningcorporatie waar je op reageert. Of meld je aan in de Floqz Community, als je hulp nodig hebt bij het verzamelen van je documenten, of als je wilt dat een professional meekijkt om ervoor te zorgen dat alles klopt.

Is de Floqz Community iets voor jou?

Floqz helpt starters, doorstromers, senioren en overige woningzoekenden verder. Met de Floqz Community vind jij een nieuwe woonplek!

Meer blogs lezen? Bekijk ook eens:

Bij Floqz vind je informatie en inspiratie wat jij kunt gebruiken bij je zoektocht naar een nieuwe woonplek.

Meer laden
Share This